2012. február 15., szerda

Sütőtökleves sült céklával

A tegnap félig-meddig rögtönzött leves annyira finom lett, hogy ezt mindenkinek ki kell próbálnia! :)

Hozzávalók a sütőtökleveshez:
Sütőtökleves sült céklával
1kg sütőtök
3 szál sárgarépa
3 db közepes krumpli
1 db alma (v. 2 kisebb)
1/4 karalábé
1/4 zeller (kisebb gumóból)
1 vöröshagyma
50 g vaj
1,3 l víz
2 babérlevél
2 tk kakukkfű
szerecsendió
só, bors
méz
fahéj

Sült céklához:
5-6 db kisebb cékla
1/2 lilahagyma
olívaolaj a sütéshez
2-3 gerezd fokhagyma
1-2 tk méz
1-2 ek balzsamecet
2-3 tk kakukkfű
só, bors

Elkészítés:
A sütőtököt ketté vágtam (vagy 3-ba, ahogy jobban esik), kikapartam a magját, picit bevagdostam, sütőlemezre tettem, megkentem 1-1 nagyobb teáskanálnyi mézzel, megszórtam fahéjjal, alufóliával letakartam és előmelegített sütőben (légkeverésen) 200°C-on 1 órán át sütöttem.

A céklák két végét levágtam, egyenként alufóliába csomagoltam, egy másik tepsibe helyeztem és beraktam a tök alá. A céklának lehet picit több időt hagyni, mint a töknek. Mérettől függően 1-1és1/4 óra alatt megpuhul.

Közben hozzáfogtam a leveshez.
Vajat és az apróra vágott vöröshagymát egyszerre tettem a fazékba, megszórtam egy kis kakukkfűvel, majd ha már megpuhult a hagyma, hozzáadtam a karikára vágott sárgarépát és kb. 5 percig lefedve pároltam.
Mindeközben megpucoltam a többi zöldséget és az almát. A karalábét és a zellert nagyobb darabban hagytam (mert ezt a végén kivettem belőle), a többit felkockáztam.
5 perc leteltével, a répát felöntöttem 1,3 l vízzel. Hozzáadtam a karalábét, a zellert, a babérlevelet. Sóztam, borsoztam. Újabb 5 percig gyöngyözve főztem, majd hozzáadtam a krumplit és az almát.
Miután megfőttek a zöldségek levettem a tűzről. (Még a sütőtök hozzáadása előtt kivettem a babérlevelet, a zellert és a karalábét.)

Amint a sütőtök 1 órája letelt, kivettem a sütőből. Kikapartam a héjából és a leveshez adtam. Kisebb adagokban összeturmixoltam. (Itt szükség van egy másik hasonló méretű lábasra, amibe át tudod önteni a már leturmixolt levest.)
Végül szerecsendióval fűszereztem. Ilyenkor a legjobb igazítani az ízeken, mivel jobban lehet érzékelni, mint mikor forró. Tettem még bele 2-3 tk mézet, de ízlés szerint lehet beletenni citromlevet, vagy narancslevet, attól függően, hogy édesebbet, vagy pikánsabbat szeretnénk kihozni a levesből.

A céklákat 1óra 15-20 perc után vettem ki a sütőből. Teljesen puhák voltak. Meghámoztam és karikára vágtam. Egy serpenyőben felhevítettem az olívaolajat, beletettem a cékla karikákat, megszórtam kakukkfűvel, hozzáadtam 1-2 nagyobb teáskanálnyi mézet és mellé dobtam a negyedbe vágott fokhagymákat. Megpirítottam, majd az utolsó néhány percben hozzáadtam az apróra vágott lilahagymát és a balzsamecetet.

Kitűnően passzolt a sült cékla a sütőtökleveshez.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése